Belastingaangifte: aftrekposten voor jou als huiseigenaar

Sinds begin maart kun je belastingaangifte over 2021 doen. Om te zorgen dat je niet onnodig veel belasting betaalt, kun je aftrekposten gebruiken. Door bepaalde uitgaven op te geven als aftrekpost wordt je belastbaar inkomen lager. Aftrekposten zijn situatie en persoonsgebonden en wordt niet voor je ingevuld door de Belastingdienst. Welke posten kan jij als huiseigenaar opvoeren? 

Welke aftrekposten je als huiseigenaar kunt opvoeren, hangt af van de vraag of je in 2021 al dan niet een woning hebt gekocht of verkocht. Wie bijvoorbeeld een (eerste) woning kocht, kan van meer aftrekposten gebruik maken dan iemand die niet is verhuisd of de hypotheek onberoerd heeft gelaten.

Belastingaangifte en aftrekposten eigen woning
Met een eigen woning kun je vaak standaard gebruik maken van enkele aftrekposten. De bekendste is de hypotheekrenteaftrek. Een deel van de betaalde rente van je hypotheek of andere lening voor de woning kun je aftrekken van je inkomen. Er gelden echter wel voorwaarden. Dit zijn andere relevante aftrekposten voor jouw als woningeigenaar:

  • Erfpacht, opstal of beklemming
    Als de woning op grond staat die niet van jezelf is, betaal je vaak maandelijks of jaarlijkse een bedrag aan de grondeigenaar. Dit mag je aftrekken. Wil je de erfpacht afkopen? Dan is dit niet aftrekbaar
  • Rente van een restschuld
    De restschuld moet wel verband houden met de verkoop van een oude woning én moet ontstaan zijn na 28 oktober 2012 en vóór 1 januari 2018.
  • Boeterente in verband met het vervroegd aflossen van je hypotheek
    Als je een woning hebt verkocht in 2021, kun je de kosten voor het wijzigen van je hypotheek in het kadaster, de royementskosten, als aftrekpost opvoeren. Heb je ook een woning gekocht? Dan zijn er meer aftrekposten die je niet moet vergeten.

Aftrekposten bij aankoop woning
Bij het kopen van een woning maak je de nodige kosten. Kosten die je maakt voor het krijgen van je hypotheek mag je opvoeren als aftrekpost. Makelaarskosten, de leveringsakte bij de notaris of de overdrachtsbelasting zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar. Dit zijn de belangrijkste aftrekposten wanneer je een woning hebt gekocht in 2021:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor verkrijgen van hypotheek
  • Notariskosten (hypotheekakte, kadastrale rechten voor hypotheekakte)
  • Taxatiekosten (alleen als je deze voor het verkrijgen van hypotheek laat doen)
  • Kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie
  • Bouwkundige keuring (als deze nodig is voor het krijgen van NHG of lening)
  • Bereidstellingsprovisie

Voor je een aftrekpost invult of overslaat, is het altijd goed om de toelichting te lezen. Zo weet je wat er met de aftrekpost precies bedoeld wordt. Helaas krijg je al de kosten die je gemaakt hebt niet direct terug op je bankrekening. De bedragen worden afgetrokken van je inkomen waar je vervolgens belasting over betaald. Je gaat dus wel minder belasting betalen en soms krijg je nog wat terug van de Belastingdienst.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Schulz Financiële Diensten maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie