Online criminaliteit: zo voorkom je problemen

In 2021 werden 2,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder slachtoffer van online criminaliteit. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het soort cybercrime varieert van aankoopfraude tot online stalken. Hoe kan je voorkomen dat cybercriminelen er met jouw geld of identiteit vandoor gaan? 

‘Daar trap ik niet in’, zou je kunnen denken als je weer eens leest over slachtoffers van online oplichting. Wees daar maar niet al te zeker van. Cybercriminelen gaan vaak geraffineerd te werk. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om een echte mail van jouw bank te onderscheiden van een neppe. Toch kan je jezelf ertegen wapenen.

Hoe kan je aankoopfraude voorkomen?
Veel mensen zijn in het afgelopen jaar slachtoffer geworden van aankoopfraude. Daarbij betaal je voor producten of diensten die uiteindelijk nooit geleverd worden. Het geld zie je vervolgens niet meer terug. Check op deze manier of een webshop betrouwbaar is of niet:

  • Is er een keurmerk?
    Bij webshops met een keurmerk van bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg of Keurmerk Webshop mag je uitgaan van bepaalde service. Denk aan duidelijkheid over kosten, bedenktijd of garantie. Via de sites van bovenstaande keurmerken kun je checken of de webwinkel ook daadwerkelijk is aangesloten.
  • Lees reviews
    Zoek naar reviews van de webshop. Kom je veel reviews tegen dat spullen niet worden geleverd of producten slechte kwaliteit hebben? Kijk dan snel verder bij een andere webshop.
  • Check persoonsgegevens en adres
    Veel valse webshops hebben geen (juiste) persoonsgegevens of adres op hun site staan. Vul bijvoorbeeld het adres in op je routeplanner om te checken of de adresgegevens kloppen. Je kunt ook altijd de webshop mailen of bellen om te zien of ze reageren.
  • Controleer de betaalopties
    Hoewel het gebruikelijk is om vooraf met iDEAL te betalen, is dit niet verplicht. Mogelijk biedt de webshop de mogelijkheid aan om achteraf te betalen. Deze betaaloptie geeft vertrouwen, je betaalt pas als de afspraken zijn nagekomen.

Wees alert op vissen naar persoonlijke gegevens
Een andere veel voorkomende vorm van online fraude is phishing. Bij phishing wordt er gevist naar jouw persoonlijke gegevens, zoals je pincode, inloggegevens voor internetbankieren of je identiteitsbewijs. Wanneer je deze gegevens prijs geeft, kunnen andere toegang krijgen tot je bankrekening of gebruik maken van jouw identiteit. De gevolgen zijn vaak groot. Zo kan je rekening geplunderd worden of worden er op jouw rekening spullen besteld. In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je phishing kunt herkennen.

Phishing wordt op verschillende manieren gedaan. Vaak ontvang je per mail berichten die zogenaamd van je bank of van de overheid zijn. Die mail roept vaak op tot actie. Soms wordt er gevraagd om je identiteitsbewijs opnieuw te sturen of moet op een link in de mail klikken. Deze link stuurt je vaak door naar een site die lijkt op die echte site, maar dat niet is. Door op de nagemaakte site je gegevens in te vullen kunnen criminelen deze kopiëren en gebruiken. Het is dus goed om te weten dat de bank en overheid nooit zomaar om jouw identiteitsbewijs vraagt of een link plaatst in de mail.

Gezond verstand beste wapen tegen cybercriminaliteit
Je dochter die opeens nieuw nummer heeft en vraagt om geld via WhatsApp, buitenlandse investeringsmaatschappijen die jouw geld kunnen beleggen of de bank die belt om met jouw pincode een testbetaling te doen. Het klinkt als iets waar je nooit in zou trappen. Toch ben je niet het eerste slachtoffer. Denk goed na voordat je geld overmaakt of online betaalt.

Wil je meer weten hoe je veilig kunt internetten? Bezoek Veiligbankieren.nl en Veiliginternetten.nl voor meer informatie en tips. Ook kun je de risico’s van internetten afdekken met een particuliere cyberverzekering.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Schulz Financiële Diensten maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie