Reiskoffer beschadigd of kwijt? Verlaat het vliegveld niet zonder PIR

In 2023 reisden 61,7 miljoen reizigers van, naar of via Schiphol. Vooral de vakantieperiode is voor de luchthaven ieder jaar weer een uitdaging. In alle drukte loop je het risico dat jouw koffers kwijtraken, niet op tijd meegaan of beschadigd raken. Wat als dit jou overkomt deze zomer? Vul direct op de luchthaven al een PIR document in. Wat is dat en hoe kom je eraan? Lees snel verder.

Voor degene die de bagage afhandelt op de luchthaven is jouw koffer slechts één van de vele. Raakt je koffer tijdens het transport tussen luchthavens beschadigd? Verlaat dan nooit de bagagehal zonder een zogeheten Property Irregularity Rapport (PIR). Daarmee bewijs je dat je koffer tijdens de vlucht beschadigd is, en niet op een later moment.

Hoe kom je aan een PIR?

Een PIR haal je bij de balie in de bagagehal van de luchthaven waar je geland bent. Elk vliegveld heeft zo’n balie. Een vertegenwoordiger van de luchthaven stelt een PIR voor je op. Op het formulier staat op welke plekken je koffer beschadigd is. Met de bagagesticker op je vliegticket of paspoort laat je zien dat de koffer op jouw naam staat. Controleer bij het inchecken op Schiphol of je naam goed op de sticker staat.

Geen PIR? Geen vergoeding

Wacht nooit met je melden bij de balie. Ben je eenmaal de bagagehal uit, dan kun je er niet meer voor terug. En zonder PIR krijg je van je reisverzekering geen vergoeding voor je beschadigde koffer of de noodzakelijke spullen bij vertraagde reisbagage. Je verzekeraar heeft het rapport op zijn beurt nodig om de schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.

Schade claimen bij je reisverzekering

Het formulier heb je dus nodig om de schade te claimen op je reisverzekering. Het rapport dient wel op tijd binnen te zijn bij je verzekeraar. Dat vind je terug in de voorwaarden van je verzekering, net als hoe hoog de vergoeding is.

Heb je geen reisverzekering? Je kunt je claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisatie waar je een pakketreis hebt geboekt. De vergoeding kan lager uitvallen dan bij een claim bij de reisverzekering.

Koffer vertraagd?

Het kan gebeuren dat je op je plaats van bestemming bent en je koffer helemaal niet van de bagageband rolt. Ook dan vraag je in de bagagehal meteen een PIR aan. Zodra je koffer wel op de  luchthaven aankomt, ben je dankzij het rapport terug te vinden.

Je PIR is bovendien het bewijs dat je bagage te laat aankwam. Daarom kun je met een PIR de kosten van je meest noodzakelijke aankopen bij je reisverzekering claimen. Let wel: dat geldt alleen op je vakantiebestemming. Bij terugkomst in Nederland is die dekking niet geldig.

Controleer bij aankomst meteen je koffer op beschadigingen. Heb je schade? Meld je direct bij de balie in de bagagehal voor het opmaken van een PIR. Neem erna contact met ons op voor het afhandelen van de schade. Heb je nog geen reisverzekering? Dan kun je bij ons een reisverzekering met de juiste dekking afsluiten.

Meer weten of persoonlijk advies?

Vink hieronder aan over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.
Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Schulz Financiële Diensten maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie