Computerstoringen en je reisverzekering. Wat als jouw vlucht geannuleerd wordt?

Je hebt voldoende zonnebrand ingeslagen, je koffer al gepakt en je paspoort bij de hand. Kortom, je bent helemaal klaar voor die vakantie naar een zonnig oord. Maar dan legt een wereldwijde computerstoring het luchtverkeer deels plat. Wat nu? Krijg je je geld terug van de reisverzekeraar? Of valt een computerstoring onder de uitsluiting? En wat kun je verwachten van de luchtvaartmaatschappij zelf?

Tot nu toe stond een dergelijk scenario onderaan de lijst van waarschijnlijke gebeurtenissen. Afgelopen zaterdag bleek het toch een reëel risico te zijn. Een verkeerd gelopen update van één softwarebedrijf zorgde wereldwijd voor chaotische taferelen in onder andere ziekenhuizen en op luchthavens.

Je reisverzekering en computerstoringen
Een reisverzekering dekt onder voorwaarden schade na onvoorziene omstandigheden, van medische noodgevallen tot verloren bagage. Maar hoe zit het met een wereldwijde computerstoring? Over het algemeen vergoeden reisverzekeraars kosten die voortkomen uit onvoorziene en oncontroleerbare gebeurtenissen. Een wereldwijde computerstoring klinkt zeker als iets dat onvoorzien en oncontroleerbaar is. Echter, helaas zijn de kleine lettertjes in de gemiddelde polis hier van doorslaggevend belang.

Veel reisverzekeraars hebben een uitsluiting voor zogenaamde “technische storingen” die vallen onder de verantwoordelijkheid van luchtvaartmaatschappijen of andere dienstverleners. Dit betekent dat als een computerstoring de schuld is van een specifiek luchtvaartbedrijf of een bedrijf dat hun IT-systemen beheert, je mogelijk geen aanspraak kunt maken op een vergoeding van je reisverzekeraar. Neem in ieder geval de verzekeringsvoorwaarden goed door om te zien welke regels worden aangehouden in dit soort situaties.

Wat kun je van de luchtvaartmaatschappij verwachten?
Luchtvaartmaatschappijen zijn gebonden aan strikte regelgeving, vooral binnen de Europese Unie. Volgens de EU-regelgeving (EC 261/2004) zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om compensatie te bieden voor annuleringen of lange vertragingen, tenzij deze worden veroorzaakt door “buitengewone omstandigheden”. Hier wordt het dus een beetje ingewikkeld.

Een wereldwijde computerstoring zou kunnen worden beschouwd als een buitengewone omstandigheid, wat betekent dat luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn om financiële compensatie te bieden. Wel zijn ze verplicht om gestrande passagiers bijstand te verlenen, zoals maaltijden, verfrissingen en accommodatie als de vertraging of annulering langer duurt dan een bepaalde tijd.

Vertraagde en geannuleerde vluchten
Het juridisch loket beschrijft op haar website wat precies je rechten zijn bij een vertraging van je vlucht. Als de vlucht helemaal geannuleerd wordt, moet de luchtvaartmaatschappij in principe binnen 24 uur een vervangende vlucht regelen. Gaat het zoals afgelopen week om een grote storing midden in de vakantieperiode, dan is dit niet altijd haalbaar. Helaas heb je bij langer uitstel niet automatisch recht op retour van het hele ticketbedrag. Een kortere vakantie is in dat geval het enige alternatief.

De kans op een wereldwijde computerstoring is bijzonder klein. Na die van afgelopen week is het statistisch niet heel waarschijnlijk dat het snel weer voorkomt. Dat is maar goed ook, want je rechten als reiziger zijn beperkt in dergelijke situaties.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Schulz Financiële Diensten maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie