Bonje met de aannemer? Dit dekt je verzekering

Het kan de beste overkomen, onenigheid met de aannemer. De planning loopt enorm uit, de kwaliteit van de verbouwing laat te wensen over of de afgesproken prijs gaat opeens omhoog. In zulke situaties kun je behoefte hebben aan juridische ondersteuning. Met een rechtsbijstandverzekering kan de verzekeraar dit voor je regelen, maar het is belangrijk om te weten wat je wel en niet kunt verwachten van je verzekeraar.

Dekking rechtsbijstandverzekering
Een rechtsbijstandverzekering biedt juridische hulp bij uiteenlopende geschillen. Als je een conflict hebt met je aannemer over bijvoorbeeld een niet goed uitgevoerde verbouwing, dan kan de verzekeraar je bijstaan door juridische bijstand te verlenen. Dit kan bestaan uit advies, onderhandelingen met de aannemer en, indien nodig, juridische procedures. Veel rechtsbijstandverzekeringen hebben verschillende modules die je kunt afnemen, zoals geschillen rond wonen, arbeidszaken en verkeer.

Hier zijn een paar concrete zaken waarvoor je een beroep kunt doen op je rechtsbijstandverzekering in geval van een geschil met de aannemer:

  • Juridisch Advies
    De eerste stap bij een geschil met je aannemer is vaak het inwinnen van advies. De verzekeraar kan je vertellen welke stappen je kunt ondernemen en wat je rechten zijn in deze situatie. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de vraag of je het recht hebt op herstelwerkzaamheden of schadevergoeding.

  • Onderhandeling en mediation
    In veel gevallen zal de verzekeraar proberen om het geschil in onderling overleg op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van onderhandelingen of mediation, waarbij er gezocht wordt naar een oplossing zonder tussenkomst van de rechter. Mediation is vaak sneller en goedkoper dan een juridische procedure en kan leiden tot een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn.

  • Juridische procedures
    Mocht een minnelijke schikking niet mogelijk zijn, dan kan de rechtsbijstandsverzekeraar een advocaat inschakelen om namens jou juridische stappen te ondernemen. Dit kan resulteren in een rechtszaak, waarbij de verzekeraar de kosten voor de advocaat, gerechtskosten en andere juridische uitgaven dekt. Het moet hierbij wel gaan om kosten die onder de dekking vallen.

Uitsluitingen: wanneer kun je geen beroep doen op je verzekering?
Een rechtsbijstandverzekering biedt niet in alle gevallen juridische hulp. Zo wordt er vaak geen dekking geboden voor conflicten die al spelen op het moment dat je de verzekering afsluit of tijdens de wachttijd daarna. Geschillen die ontstaan door opzet of bewuste nalatigheid van jouw kant kunnen eveneens worden uitgesloten van dekking. Verder geldt dat als je zonder overleg met de verzekeraar zelf een advocaat inschakelt, de verzekeraar de gemaakte kosten mogelijk niet of niet volledig vergoedt.

Stel je verzekeraar zo snel mogelijk op de hoogte
Heb je ruzie met je aannemer en wil je er werk van maken? Stel zo snel mogelijk je rechtsbijstandsverzekeraar op de hoogte. De verzekeraar zal na jouw uitleg van de onenigheid de situatie inschatten en starten met een eerste advies. Het kan ook gebeuren dat je wordt doorverwezen naar de juiste specialisten die je helpen bij de nodige juridische stappen.

Zoals altijd is het voorkomen van een geschil met je aannemer beter dan de juridische strijd aangaan. Soms is het echter onvermijdelijk. Wil je meer details over de dekking van jouw verzekering of is het al een tijd geleden dat er naar jouw verzekeringen is gekeken? Stuur ons een bericht, we bekijken het graag voor je.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Schulz Financiële Diensten maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie